Resepi : Nasi kerabu

April 30, 2012

| | |
Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah masih lagi ada kudrat untuk berkongsi ilmu yang ada..
Selama ini ia kukuh tersimpan di dalam dada,
Cuma sekali-sekala melampiaskannya di dalam bulatan gumbira..
Jika ilmu itu diibaratkan seperti air, maka tentunya air yang terkumpul lama di dalam bekas tertutup itu telah berkeladak..


Air yang bersih adalah air yang mengalir..
Jadi, di ruangan ini saya ingin mengalirkan apa yang saya ada..
Supaya ia tidak berkeladak dan terbuang begitu saja...


Saya ingin berkongsi satu cerita dongeng hari ini..hehehe ;)
Bukan bedtime story, tetapi satu cerita yang saya ingin anda hayati pengajarannya..
      There is a person who is the richest man ever in the country of that time..One day, this man went to meet you and asked you for something..

He said, " Hey little boy/girl, can you do something for me? I'll give you all the fund that you need, and when you're finished, I'll give you more rewards..Do you like to do that for me?" 

And without hesitation you said, "Yes.It's my honor to serve you, Master..."

"I want you to cook the very delicious mouth-licious nasi kerabu ever..Can you do that?"

"But, i can't cook.." you said with a sad voice..

"Don't worry, I'll hand you the recipe..You just have to follow the steps. You got it?" 

"Hmm, I think it just easy as eating a piece of cake if that is the case..I'll do it with all my pleasure.." 

"I'll come again to pick up the nasi kerabu after few days..Here is the fund I've promised you before..Do what you want with it, but make sure to complete your task.." 

"Okay.But, when the exact time you'll come Master?" 

"It's up to me.You just have to make sure that when I come, you have the nasi kerabu with you.Understand?" 

"Yes, Master.." you obeyed.
gulpp! hiasan saja~
[Erk, tak macam satu cerita pun..
Okeylah, satu situasi laa...]


So, which group you're if you are the one who is asked for to complete the mission?


A) The obedient group.
     With the fund given by the Master, and also the recipe, you just go to the supermarket and buy all the best ingredients needed.Then follow the steps from the recipe diligently exactly like what have been written. Preparing the nasi kerabu perfectly everyday till the Master come and pick up the nasi kerabu and then get the rewards. You seem like don't have the life you want, afraid of being resented by the Master in case not fulfilling the task.And you also not seem to care much of the rewards.You just want the Master to feel satisfy with your most delicious-hand made nasi kerabu.


B) The uncommitted group
     At the first day, you are full of spirit to complete the task.You do it very-very nice, so careful and so perfect.Imagining all the rewards you'll get after finishing the job make the fire inside you burning and burning and burning again.. The second day, yes it's still burning. Third, forth, fifth day passed and you somewhat started to feel tired..The Master didn't come to pick up the nasi kerabu you have cooked with all the fire burning inside you. The fire slowly extinguished.. And you stop to cook. Sometimes you still cook, but the result not as good as the early one.


C) The lazy group
     Even though you've said that you will do the task with all your pleasure, yet the pleasure is not there. You look at the recipe with just one eye (pandang sebelah mata..). You pick the ingredients that you think just okay.. You're not following the steps carefully. Just campak-campak what you like. And of course, if you feel like you want to cook, then you cook. If not, not la.


D) The evil sinister wicked mean bad group
     I hope this is not your type.(nauzubillah). This group use the fund given by the Master just to have fun with their life. They go shopping with the money, gambling, clubbing and other things they are not supposed to do with the money. They never cook and prepare the nasi kerabu even once.Or maybe just try it once and then stop. Feeling very complicated to cook the nasi kerabu..
                                                                 ****
Dah assess diri sendiri melalui cerita tadi?
Sekarang apa kata kita tukar sikit jalan cerita.
Kita kaitkan dengan realiti hidup kita sekarang ni..


Lelaki kaya tadi adalah Tuhan kita (walillahil matsalul a'laa)..
Resepi ialah panduan hidup kita iaitu al-Quran.
Modal ialah segala nikmat yang kita ada dalam hidup ini.
Ganjaran adalah ganjaran. ^.^
Waktu bertemu kembali ialah hari perhitungan..
Tugasan membuat nasi kerabu adalah tugasan yang perlu kita siapkan di dunia ini sebelum bertemu-NYA kembali.


Mari renungkan ayat di bawah ini..
Yup, i've mentioned it before although it just a piece of number.

"AKU tidak menjadikan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-KU"   [51 : 56]
"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Sesungguhnya AKU ingin menjadikan khalifah di muka bumi.."  [2 : 30]

Sedar tak sedar, inilah  sebenarnya tugasan yang perlu kita selesaikan di muka bumi ini.
Dan kita telah pun bersetuju utk menggalas amanah ini sebelum kita dilahirkan di dunia ini lagi..
Hah? Bila masa?
Hmm mungkin kita tak ingat, tapi al-Quran sudah cukup utk membuktikannya..

" ...dan ALLAH telah mengambil kesaksian terhadap ruh mereka (lalu berfirman), "Bukankah aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab, " Betul, kami bersaksi" .......ila akhir ayah"   [ 7 : 172 ]

Jelas bukan bahawa kita sendiri telah bersaksi bahawa ALLAH itu Tuhan kita?
Secara tidak langsung, kita juga mengakui bahawa kita adalah hamba = 'abid yang mana tugas kita adalah beribadah kepada Tuhan sekalian alam...
Malah, dalam ayat berikut :-

"Sesungguhnya KAMI telah menawarkan amanat kepada langit, bumi, dan gunung-gunung, tetapi semuanya enggan utk memikul amanat itu dan mereka khawatir tidak dapat melaksanakannya, lalu dipikullah amanat itu oleh manusia. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan jahil.."  [ 33 : 72 ]

 ALLAH memberitahu kita bahawa manusia sendiri telah sudi memikul amanah sebagai khalifah di muka bumi ini. Takkanlah ALLAH berdusta kan? (astaghfirullahal a'zim)


Tak usahlah berusaha mengingat kembali bilakah masanya kita mengaku sebagai hamba dan khalifah ini...
Ayat-ayat-NYA adalah firman-NYA, dan ia adalah sumber kebenaran di muka bumi ini..
Tiada ayat dusta, tiada ayat yang bengkok di dalam al-Quran itu..
Justeru, perkara yang perlu kita lakukan sekarang ialah berusaha menjalankan tanggungjawab itu sebaik mungkin.


Apa pula sebenarnya tugasan hamba dan khalifah ini??


Hamba = seluruh kehidupannya hanya untuk Tuannya. Melakukan segala suruhan-NYA dan meninggalkan segala larangan-NYA.. Seluruh pergerakan, percakapan dan niat adalah kerana Tuannya.. 


Khalifah = mentadbir alam ini sehingga semua hamba melaksanakan tugasnya sebagai hamba dan menjaga alam ini dari kerosakan. Nama lain tugas ini ialah 'supervisor'.. Jika ada yang melakukan kesalahan, ditegur. Jika ada yang tidak tahu tugas sendiri, diberitahu. Senang kata antara tugasnya ialah amar maaruf nahi mungkar..


[Tugas-tugas ini secara 'simple'nya sahaja..Untuk mengetahui tugas-tugas hamba dan khalifah dengan lebih lanjut, mungkin memerlukan post yang lain..]


Berat? 
Semestinya..
Tapi kita telah bersetuju untuk melaksanakan tugas itu seperti mana budak dalam cerita di atas..
Dan kita telah pun menerima modal utk melaksanakan tugas itu!
Jadi mulalah bermujahadah utk melaksanakan tugas-tugas itu!


Sekarang, cuba anda assess semula diri anda menggunakan situasi realiti..
Dalam golongan manakah anda berada?
Anda hanya perlu jujur pada diri sendiri.
Jika berada dalam golongan yang anda rasa anda tidak berpuas hati dengannya,
jangan risau.
Matahari masih terbit di sebelah timur hari ini?
Maka pintu taubat masih terbuka..


Wallahua'lam.
Moga ALLAH mengampuni saya dan membetulkan saya jika saya tersilap..




p/s - jutaan terima kasih kepada inche gugel kerana menolong men'translate'kan cerita di atas..


FAQs


1.Kenapa nasi kerabu?
- Sebab dia warna biru dan blog ini pun warna biru..hehe (masalah =.=' )
- Okeyla, sebenarnya sebab nak buat nasi kerabu tu renyah dan complicated..Tu yang dipilih tu.. Nak buat perumpamaan yang tugas kita pun renyah juga tapi tak mustahil untuk dibuat..
[nah, orang yang nak resepi nasi kerabu..]


2.Betul ke ada ramai orang tanya soalan di atas ni?
-Hmmm, sorang je yang tanya..Tapi sebab dia tanya "frequently" (erk..)..Nama pun Frequently Asked Questions = FAQ. Bukannya EAtQ ( Everyone Asked the Questions)...


3.Siapa yang tanya tu kak?
- Ehem...diri sendiri~~~


~sekadar mengurangkan tension sahaja okey... ~


you can laugh. if you want..







0 Encouragement: